O padre e o curandeiro: a arte da cura dos males no Rio de Janeiro de Jean-Baptiste Debret / The priest and the healer: the art of healing the sick in Rio de Janeiro by Jean-Baptiste Debret

Authors

  • Bruno Willian Brandão Domingues Brazilian Journals Publicações de Periódicos, São José dos Pinhais, Paraná

DOI:

https://doi.org/10.34117/bjdv7n4-405

Keywords:

Religiosity, Debret, 19th century Brazil

Abstract

Jean-Baptiste Debret, besides playing the role of historical painter of the Portuguese court in Brazil and later of the Brazilian court, specifically during the 1st Reign, called the painter's attention to the religious manifestations in Rio de Janeiro, whether Catholic or African ancestral religions, which in some cases ended up becoming a religious syncretism. This anachronistic devotion, we will notice through some images portrayed by Debret, because to attract the slaves, the Church will recreate several devotions bringing with it a mixture of Catholicism and African ancestral religions. The slaves, through the mixture of their ancestral beliefs, seek to cure their illnesses with bloodletting and herbal protection. The Catholics, in turn, seek healing with the sacraments and promises to the saints of devotion. What causes Debret's surprise is not the fact that Brazil follows the Catholic faith, but the way in which the cult was performed, that is, the "religious superstition". It is interesting to discuss that the images portrayed by Debret bring the way he built the religious image of the Brazilian, and all the images have a similarity in themselves: the mixture of the liturgical customs that the Church recommends and the popular customs that each person performs, believing to be pleasing to God, causing two modalities: sacred and profane. Moreover, when talking about religiosity in Brazil in the XIX century, we cannot fail to mention the role that the brotherhoods played, both for the maintenance of their churches and to attract new believers.

References

ABREU, Martha. O Império do Divino: festas religiosas e cultura popular no Rio de Janeiro, 1830-1990. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

ARIÈS, Philippe. Images de I’ homme devant la mort. Paris, 1983.

BLAINEY, Geoffrey. Uma Breve História do Cristianismo. São Paulo: Fundamentos, 2012.

COSTA, Emília Viotti da. Da senzala à colônia. 5. ed. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

DEBRET, Jean-Baptiste. Viagem pitoresca e histórica ao Brasil. São Paulo: Círculo do Livro, 1986.

FERREIRA, Luiz Otávio. Medicina Impopular. In: CHALHOUB, Sidney et al. (Org.). Artes e ofícios de curar no Brasil. Campinas: UNICAMP, 2003.

LIMA, Adriano Bernardo Moraes. Desfazendo feitiço: curandeirismo e liberdade nos engenhos do oeste paulista (século XIX); In: COSTA, Valéria e Gomes, Flávio (Orgs.). Religiões negras no Brasil: da escravidão à pós-emancipação. São Paulo: Selo Negro, 2016.

NOGUEIRA, André Luís Lima. Dos tambores, cânticos, ervas. Calundus como prática terapêutica nas Minas setecentistas. In: PIMENTA, Tânia Salgado, Gomes, Flávio (Org.). Escravidão, doenças e práticas de cura no Brasil. Rio de Janeiro: Outras Letras, 2016.

PIMENTA, Tânia Salgado. Sangrar, sarjar e aplicar sanguessugas: sangradores no Rio de Janeiro da primeira metade do oitocentos. In: PIMENTA, Tânia Salgado, Gomes, Flávio (Org.). Escravidão, doenças e práticas de cura no Brasil. Rio de Janeiro: Outras Letras, 2016.

PRIORE, Mary del. Ritos da vida privada; In: NOVAIS, Fernando A. História da Vida Privada no Brasil: Cotidiano e vida privada na América portuguesa. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

______. Histórias da gente brasileira: colônia. São Paulo: Leya, 2016.

TORRÃO Filho, Amilcar. A Arquitetura da Desordem: Imagens Contraditórias da Corte Joanina no Brasil na Literatura de Viagem. In: OLIVEIRA, Paulo Motta (Org.). Travessias: D. João VI e o Mundo Lusófono. São Paulo: Ateliê Editorial, 2013.

_____. Cidade aberta, sem muralhas. A religião luso-brasileira na literatura de viagem (séculos XVIII-XIX) História [online], v. 29, n. 1, p. 71-90, 2010.

SILVA, Marilene Rosa Nogueira da. Negro na rua: A nova face da escravidão. São Paulo: HUCITEC, 1988.

SILVA, Valeria Piccoli Gabriel da. A pátria de minhas saudades: o Brasil na Viagem Pitoresca e Histórica de Debret. 2001. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

Published

2021-04-15

How to Cite

Brandão Domingues, B. W. (2021). O padre e o curandeiro: a arte da cura dos males no Rio de Janeiro de Jean-Baptiste Debret / The priest and the healer: the art of healing the sick in Rio de Janeiro by Jean-Baptiste Debret. Brazilian Journal of Development, 7(4), 39291–39302. https://doi.org/10.34117/bjdv7n4-405

Issue

Section

Original Papers